Het nieuwe schooljaar beginnen ook wij opgeruimd en netjes. We zijn met de bezem flink door onze collectie gegaan en hebben lesmaterialen schoongemaakt en vervangen waar nodig.
Enkele leskisten lenen we niet meer uit. Ze zijn verouderd, worden niet meer zo vaak uitgeleend of sluiten gewoonweg minder aan op de wensen van het onderwijs. Zonde om deze materialen natuurlijk zomaar weg te gooien. We bieden scholen dan ook de gelegenheid om deze materialen gratis op te halen. Hieronder een overzicht van de leskisten, met een korte beschrijving en inventarislijst. Bij interesse kun je voor 1 oktober een mail sturen met de naam van de leskist naar nme@amstelveen.nl. Let op: wie het eerst komt die het eerst maalt en we geven alleen complete leskisten weg.
Proefwater (groep 3/4)- Water komt toch gewoon uit de kraan? Zo vanzelfsprekend is dat niet, zo leren de kinderen door deze leskist. Drinkwater komt via een leiding onze huizen binnen, maar dat lukt niet altijd…. ! Mevrouw D. Rink, directeur van de Drinkwaterfabriek, roept de hulp van de kinderen in om het drinkwater op de juiste manier bij de gebruikers af te leveren.
Inhoud leskist: docentenhandleiding, 10 opdrachtkaarten, 10 plaatskaarten druppels, Uitknipvel met symbooltjes, stethoscoop, plastic zakjes, stift, schaar, penselen (4x), spons, bordje, rietjes, spiegel, halve fles, waterverf, glazen pot, bekers (4x), waterkoker, koffiefilters, filterhouder, pot vuil zand, WC simulator, afwasborstel, afwasmiddel, thermometer, thermoskan (2x), kurk aan touwtje, doosje met 2 blokjes, ijsvormpjes in doosje, verzenddoos met 10 waterpotjes
Dieren van A naar Beter (5 t/m 8) Voor veel dieren is het vaak moeilijk om zich te verplaatsen naar een ander deel van de stad. Dit komt door autowegen, woonwijken en trambanen etc. Hoe komt bv een verliefde ringslang bij zijn vrouwtje? Als ze elkaar niet treffen kan het een probleem worden voor het voortbestaan van de soort. Amsterdam en Amstelveen proberen met de inrichting van de ‘Groene As’ wegen voor dieren te creëren. De belangrijkste soorten zijn de ringslang, het oranjetipje en de Noordse woelmuis. Deze les is bedoeld om kinderen te laten meedenken over hoe je dieren kunt helpen om veilig barrières te passeren en zo de natuur te helpen.
Deze leskist is alleen voor scholen uit Amstelveen!
Inhoud kist: 3 muizen, 3 slangen, 3 vlinders en 6 x 46 kaartjes. Allemaal verpakt in doosjes.
Milieubingo (groep 8)- Milieu bingo is een gezelschapsspel. Spelenderwijs komen de kinderen in contact met milieuaspecten als fossiele brandstoffen, broeikaseffect en duurzame energie en worden ze geconfronteerd met leefgebieden en soorten die te lijden hebben onder milieuvervuiling.
Materialen: uitleg bij het spel,, 50 milieubingokaarten,, 48 kaartjes met specifieke informatie over het milieu,, boekje met 2 verhalen bij het milieubingo, 2 zakken met fiches.
Veldwerkkist kleine beestjes (groep 7/8)- Met deze veldwerkkist leren de kinderen oog te krijgen voor allerlei kleine beestjes in hun natuurlijke omgeving. Tijdens het werken maken de kinderen kennis met een aantal veldwerkmaterialen en onderzoeksmethoden.
Inhoud leskist: docentenhandleiding, 6 zoekkaarten Bodemdiertjes, 2 sets van 5 opdrachtkaarten A5, 6 herkenningskaarten Bladeren, Boom & Struik, 1 laken, 6 lepels, 3 schepjes, 3 kwastjes, 6 loeppotjes, 6 steelloepjes, 6 linnen tasjes, 12 petrischaaltjes, 3 insectenzuigers, 6 rechthoekige doosjes, 3 potjes met gaatjesdeksels, 3 kleine aquaria met deksels, 3 bodemvochtigheidsmeters
Ideeënmap natuuractiviteiten (groep 1 t/m 6)- Uitgewerkte ideeën voor activiteiten die te maken hebben met en/of plaatsvinden in de natuur. Ingedeeld in activiteiten voor lente, zomer, herfst, winter of het gehele jaar. Oorspronkelijk samengesteld voor de buitenschoolse opvang, maar ook binnen de schoolklas goed te gebruiken.
Materialen: ideeënmap
Biodiversiteitsspel (groep 6 t/m 8)- Een spannend spel over de onderlinge afhankelijkheid van planten en dieren. Spelenderwijs kennismaken met voedselketens. Kies je voor biodiversiteit, dan vergroot je de kans om al je dieren en planten een plekje te geven. Het nodige voedsel voor elkaars neus wegkapen of juist gebruik maken van de mogelijkheden van de ander. Houd je tegenstanders in de gaten, want voedsel kun je overal vandaan halen!
Materiaal: 6 spelregelkaarten en 6 spellen met ieder 83 kaarten
Droppie water (groep 1 en 2)- Droppie de Waterdruppel vertelt de kinderen wat er met hem kan gebeuren en praat met ze over water. Daarbij komen vijf onderwerpen aan bod: hoe je omgaat met water, de betekenis van water, waar water vandaan komt, vuil en schoon water, wat er gebeurt met vies water.
Inhoud leskist: docentenhandleiding, 4 spraakwaterplaten, kunststof Droppie Water, handpop Droppie Water,12 bekers, 1 zeefbak, 2 emmers, 1 theedoek, 6 schaaltjes, 2 theezeefjes, 2 steelloepen, 1 fles met dop, 4 boeken (Plons, Vera, Een gat in mijn emmer, De mooiste vis van de zee).
Weerkist (groep 1 t/m 4)– Weer of geen weer: het weer is altijd aanwezig. Met deze leskist worden kinderen zich bewust van het weer en welke rol het weer in hun dagelijks leven speelt. De kinderen leren de meest voorkomende weertypes herkennen en maken kennis met enkele ´meet´ instrumenten, regenmeter, windzak en zonnewijzer.
Inhoud leskist: docentenhandleiding, kompas, windzak, liedjes CD, vlieger met haspel, regenmeter met stokje, gebruiksaanwijzing vlieger, doosje ballonnen , roltongen en fluitjes, plastic doos met 6 weerkalenderbordjes, infoblad regen en doeblad ‘een regenmeter’, zonnewijzer (halfrond plateau + driehoekje)
Weerkist (groep 5 t/m 8)– Met de leskist ´het weer´ volgen de kinderen gedurende één schoolweek het weer, door zelf metingen te verrichten. De kinderen meten dagelijks de hoeveelheid neerslag, windsnelheid, windrichting, temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk.
Inhoud leskist: docentenhandleiding, 3 kompassen, 1 wolkenkaart, 2 Korfthermometers, 2 bodemthermometers, 2 windsnelheidsmeters, 1 windvaan met houder, 1 regenmeter met stok, 1 windroos met 4 richtingen, 1 windroos met 8 richtingen en 1 windschijf ‘de schaal van Beaufort’
Natuurlijk Energie (groep 1 t/m 3)- Wat is energie eigenlijk? Het is overal om ons heen maar je ziet het niet! Leg dat maar eens uit aan de kinderen. Gelukkig hebben we Koning Lollie die het ook nog niet zo goed snapt, maar door zijn belevenissen en proefjes die de kinderen gaan doen worden de begrippen ‘warmte en stroom’ duidelijk gemaakt. Ook leren de kinderen over duurzame energie zoals zon, wind en waterkracht.
Inhoud leskist: docentenhandleiding , map met 8 doekaarten, 5 Koning Lollie posters, USB-stick liedjes natuurlijk energie, 2 plastic bordjes, 1 gebogen stuk ijzerdraad, stroomkring, stroomkring, warmteslinger, voorwerpen blazen, Flip de vis, zeilbootje, 1 windmolen en schoepenrad.
Natuurlijk Energie (groep 4 t/m 6)- In de laatste decennia zijn we ons ervan bewust geworden dat energie niet onbeperkt beschikbaar is. Het overmatig gebruik ervan heeft ongewenste effecten op het milieu. Bij steeds meer mensen groeit het besef dat we op een andere manier met energie moeten omgaan. Maar hoe zit dat nu met kinderen? Kinderen groeien op met energie in overvloed. In goed verwarmde scholen en huizen, met tv, computer, tablet en smartphone binnen handbereik. Toch is het van groot belang dat juist kinderen ontdekken wat energie is en waarom ook zij er bewust mee moeten omspringen.
Inhoud leskist: docentenhandleiding,, Volty´s power dvd, Volty´s wereldkaart, map met 12 doekaarten, erratum natuurlijk energie, cd liedjes natuurlijk energie, 1 gieter. 1 breipen, 2 snijplaten, 1 petfles 0,5 ltr., 1 petfles 1,5 ltr., 2 plastic bordjes. 1 roerhoutje met gat, stroomkring, stroomkring, Flip de vis, zeilbootje, windmolen, ballonvliegtuig, zonnecollector, zonnewekker, schoepenrad en waterrad in fles.
Waterslak zoekt woonruimte (groep 5/6)- De kinderen richten een aquarium in met (door hen zelf) gevangen waterdiertjes. Er is ook plaats voor de waterslak die op zoek is naar nieuwe woonruimte en nieuwe huisgenoten. De kinderen bestuderen het gedrag van de waterdiertjes
Inhoud leskist: boek ‘Vijver, sloot en plas’ (2x), boek ‘Waterbeestjes in beeld’ (8x), 1 kaart WAAR (groen), 1 aquarium met deksel, 1 kaart NIET WAAR (rood), 8 vanginstructies voor hulpouders, 20 kaarten met namen van waterdieren, 8 A4-boekjes overzicht van waterdieren, 1 kaart advertentie ‘woonruimte gezocht’, 1 kaart ‘meest voorkomende waterdieren’, 8 zoekkaarten ‘Hoe heet dat waterdiertje?’, 1 kaart stellingen ‘zwem je zot’ en de antwoorden, zak met 8 schepnetten, 8 lepels, 8 loeppotjes, 8 steelloepen, 8 schepnetjes, 1 bakje met fiches, 8 potten met deksel, 8 witte plastic bakken 8 houten schrijfplankjes.
Natuurspellenkist (groep 1 t/m 4)- Al spelend leert men! Deze kist bevat diverse natuur en/of milieuspellen, zoals kwartetten, memories, ganzenborden, enkele spellen van de bomenstichting, enz. Deze kist is goed te gebruiken tijdens een werkweek of bij de afsluiting van een NME-activiteit.
Inhoud leskist; aardappelpuzzel (4 lagen), vogelmemory (30 kaartjes), dierenmemory (60 kaartjes), Sshudgeluidkokers (2 bakjes), bladeren domino (17 kaartjes), slakkenrace (2 delig + 6 slakkenpionnen +, kleuren dobbelsteen), zintuigenspel (48 kaartjes + 2 dobbelstenen + A4 fotoafbeelding), omgevingskaartspel (42 kaartjes + spelregels)
Dieren die de kluts kwijt zijn (groep 5/6)- Op een zekere dag staan in de klas 8 verschillende dieren uit 8 verschillende landschappen. Aan elk dier hangt een kaartje met de tekst: ‘Ik ben de kluts kwijt’. Ze weten niet waar ze wonen, wie hun buren zijn, voor wie ze op moeten passen, wat ze graag lusten en hoe ze hun nestje moeten bouwen. Kunnen de kinderen helpen om de ‘kluts’ weer terug te vinden?
Inhoud leskist: docentenhandleiding, brief aan de leerlingen;, brief 1 t/m 5 van de 8 dieren, boeken (Zoekkaartenboek, Bos, hei en vennen, Zand, wind en water, Land, wind en water, Natuur in eigen hand), Pluche beesten: vos, duif, eend, haas, krab, adder, bever, bosuil)